17 آوریل 2023- بر اساس مطالعه ای که در Diabetes Research and Clinical Practice منتشر شده است، محققان تاکید کردند که "ادراک فردی در مورد بیماری یا باورهای افراد، مهم ترین پیش بینی کننده در درمان زخم پای دیابتی(DFU) هستند". درک بیمار از  DFUها و باورهای آنها در مورد این بیماری، به طور مستقیم بر نتایج بهبودی تأثیر می گذارد.

این مطالعه به اهمیت سواد در بهبود نتایج پرداخته است.

ارتقای سواد افراد در مورد زخم پای دیابتی و ترمیم زخم ضروری است که باید در دو ماه اول پس از تشخیص زخم پای دیابتی اجرا شود.

کسانی که سواد سلامت بیشتری دارند، می توانند سلامت خود از جمله درمان زخم پای دیابتی را بهتر مدیریت کنند، ارزیابی باورهای بیماران در مورد  DFUها برای ارتقای درک و تقویت اطلاعات در مورد زخم پای دیابتی مهم است. با تقویت رویکردی مانند این، بیماران ممکن است بیشتر در مراقبت از خود شرکت کنند و باعث بهبود نتایج شوند.

محققان دریافتند که عوامل جمعیت شناختی، بالینی و روانی در بهبود DFU و روند بهبودی مطلوب نقش دارند.

صد و پنجاه و سه بیمار دارای زخم پای دیابتی مزمن در ابتدا مورد بررسی قرار گرفتند. دو و شش ماه بعد، 108 و 71 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند.

عوامل مهم در نظر گرفته شده در ارزیابی، سواد سلامت، استرس، افسردگی، اضطراب و ادراک افراد از بیماری بود.

محققان از مدل‌های خطر متناسب کاکس برای تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده‌های ترمیم DFU و روند بهبودی مطلوب، به معنی کاهش ناحیه زخم، از جمله ارزیابی زمان برای دستیابی به آن نتایج، استفاده کردند.

نتایج مطالعه عبارتند از:

· در تقریباً بیش از نیمی از بیماران زخم های پای دیابتیبهبود یافت(56.1 درصد).

· روند بهبودی مطلوب در 83.6درصد مشاهده شد.

· زمان متوسط برای بهبودی 112 روز بود.

· زمان برای یک روند مطلوب 30 روز بود.

· ادراک بیماری تنها پیش بینی کننده ی بهبود زخم بود.

· احتمال بهبود موفقیت آمیز اولین زخم پای دیابتی در زنانی که آگاهی بیشتر و سواد بهداشتی کافی داشتند، بیشتر بود.

دکتر پریرا و همکارانش گفتند: مطالعه ما اولین مطالعه ای است که نقش باور را به عنوان یک پیش بینی کننده قابل توجه در درمان DFU ارائه می دهد.

ما به این نتیجه رسیدیم که یکی از مهم‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های فرآیند بهبود مطلوب، سواد سلامت است.در مراحل اولیه درمان، اجرای مداخلات مختصر و جامع برای تغییر ادراک نادرست و ارتقای سواد افراد در مورد زخم های پای دیابتی، برای دستیابی به نتایج بهتر سلامت، مهم است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/individual-perception-about-illness-most-important-predictor-in-diabetic-foot-ulcer-healing-110085